Techniek I: het ruitensproeiervloeistoftankje

Dat is heel leuk. Daar is iets mee. Alsvolgt:

Als je aleerst wil gaan sproeien, gebeurt er iets leuks. Dan gebeurt er namelijk niks. Je hoort geen motortje gaan. Ga je zoeken, is er geen motortje. Hoe sproeit dat ding dan? Dan maar eens naar het tankje kijken. Daar hangt een slangetje met een ventieltje uit. Maar geen motortje. Dus, wacht .. snel een fietspomp pakken! 10 keer pompen en nog een keer proberen. En, hoera! Er staat druk op! Maar dan komt de volgende zwakke plek tevoorschijn: het slangetje in de stuurkolom. Dat is namelijk hetzelfde slangetje met vloeistof! Wat je dus doet als je wilt gaan sproeien en de hendel naar je toe haalt, is de blokkering uit het slangetje weg en stroomt de druk. Behalve als het slangetje lek is. Dan stroomt alles onder je stuurkolom vandaan 🙂

Dus! Druk bouw je op door het tankje op te pompen met een fietspomp. Maar, als je nu geen zin hebt om altijd een pompje mee te hebben, is de volgende truuk beschikbaar uit de Kever: gebruik de druk van je reservewiel! Als er nu eens een slangetje getrokken wordt vanaf het reservewiel, blijft het tankje onder druk zonder dat je telkens moet pompen. Makkelijk toch?

We doen heus wel wat, hoor ..

Zoals naar de taxateur gaan. Erg handig om de bus goed en op waarde te kunnen verzekeren. We zijn naar Steijn Sports Cars Taxaties geweest, deze meneer taxateur is aangeraden door Keverland. En nu hebben we een waarde en een rapport. Ook hebben we nieuwe gordijnstof! We gaan alles opnieuw maken .. echt helemaal de goede kleur.

Oh, en ook belangrijk: nieuwe kussens! Het schuim wordt nu op maat gemaakt, en we gaan een goede stoffeerder vinden met mooi materiaal, en dan wordt het interieur weer helemaal als nieuw.

Bovendien zijn we al even bezig om een lijstje te maken met onderdelen die we nodig hebben. Ook te zien op /wishlist.

Terug van Keverland!

Hoera, we hebben de Bus vanmiddag weer opgehaald. De jongens van Keverland hebben weer goed hun best gedaan:

– Ruitenwisser motor vervangen
– Benzine vlotter en stabilisator achterin dashboard vervangen, de benzinemeter doet het weer! Ze hebben een klein serviceluikje onder het grote kussen gemaakt, hoeft de motor er toch niet uit. Motor zelf lekt geen benzine
– Rubbers en afdichting benzine vulhals nagekeken, lekt niks. Het lijkt er toch op dat de benzinelucht komt door te veel tanken, even aankijken maar
– Linker kachelslang vastgezet
– Zekeringkast nagekeken, geen storingen meer
– Tellerbak vastgezet
– V-Snaar geknapt, vervangen. . Weer geknapt, en dynamo ook aan gort. Blijkt dat diegene die de nieuwe dynamo er een jaar geleden in heeft gezet, de poelie verkeerd om heeft gemonteerd. De V-snaar liep dus niet in een rechte lijn en heeft de lagers van de dynamo gemold. Dat is dus een nieuwe dynamo en weer een V-snaar. Nu wel voor het eggie, hopelijk ..
– 2x gordels gemaakt op de achterbank. Kunnen we met zijn 4tjes rijden als het moet!
– En nog wat kleine dingen

Hij rijdt weer! Allememaggies, wat gaaf ..

Even terug naar de dokter

Nu we een paar dagen hebben rondgereden, zijn er toch een paar dingen die nog gedaan moeten worden voordat we echt verder kunnen klussen/ De bus gaat morgenavond even terug naar de dokter om die dingen aan te pakken. Het gaat dan bijvoorbeeld om:

– Zekeringkast: Knipperlicht en klokkenverlichting doet het vaak niet. Bij het rommelen aan de hele zekeringkast doet hij het soms wel weer. Draadbreuk bij een voedingsdraad ofzo?
– Ruitenwisser gaan erg, erg langzaam
– Van binnen stinkt hij erg naar benzine. Ik kan even snel geen benzinelek in de motor zelf vinden, Leon vertelde dat het iets met de rubberen ringen van de ontluchtingslang bij de vulpijp zijn ofzo? Blok zou er dan eventueel af moeten om goed bij de tank te komen, heb ik gehoord. Nu is het niet fijn toeven in de cabine door de stank. Misschien gelijk samen doen met de vlotter van de benzinemeter? Die doet het nu niet.
– De benzinefilter onder de tank is pas vervangen. Het lijkt er alleen wel op dat het achterste slangetje niet stevig vast zit. Als hij toch op de brug staat, kunnen jullie daar eens naar kijken?
– De linker warmeluchtslang zit los. Kunnen jullie die vast krijgen? Warmtetape of zoiets is prima.
– Gordels achtering. Kunnen jullie twee (2) 2puntsgordels maken voor op de achterbank? Dan kunnen we veilig met max 4 personen op pad. De bank moet natuurlijk wel nogsteeds neergeklapt kunnen worden.
– Waar is de groene uittrekknop in het dashboard eigenlijk voor?
– De v-snaar lijkt een beetje slap te staan

Op het pleintje

Vandaag was de eerste dag dat we lekker in alle rust konden klussen aan de Bus. Nou ja, alle rust … de kinderen op het pleintje vonden het maar wat spannend dat daar ineens zo’n mooie camperbus stond! Opeens zaten er zes kids in de bus boterhammen te eten, reuze gezelllig! En Thomas apetrots natuurlijk ..

Daarna is Corine met de hulp van buuf Eva ontzettend hard bezig  geweest om de stickers eraf te blazen. Feun erbij, en warm maken maar. De stickers zelf gingen er goed af, helaas laten ze nog wel een redelijke lijmrest achter. Tips om die te verwijderen zijn welkom 🙂

Maar wat wordt hij mooi!

 

Lekker in bad

We hebben de bus opgehaald en gelijk al wat avonturen beleefd! Eindelijk staat de bus nu thuis, wat een gaaf ding. Maar, voordat we meer wilen gaan doen, moet hij eerst even in bad. Lekker wassen en boenen in de wasbox! Oma Riny was komen kijken, en is meegegaan met De Eerste Schoonmaak. En wat werd hij schoon! En dat is nog maar één keertje simpel boenen. Kan je nagaan als we nog meer ons best gaan doen!