Met vanalles tegelijk bezig ..

Even snel een tekst update, foto’s omhoog gooien gaat even niet lukken:

– Had ik al gezegd dat de louvre ramen er in zitten?? Met dank aan de tips is het een half uurtje werk per raam. Jongens, wat zit het mooi!! Oude raam er uit gesneden. Dan 6 gaatjes boven en onder, en 2 gaatjes links en rechts boren (onder en boven plm. 20cm van elkaar, links en rechts gewoon een beetje uitmeten), raam er tegenaan zetten en schroeven maar! Ik maakte gebruik van een 4mm boor voor de gaatjes, en 4.2mm x 9.5mm schroeven, die paste het mooist. het raam wordt er zo in getrokken.
– Stukje is gelast onder de passagiersstoel. Zit mooi, en geen last meer!
– Lekkage in voorpaneel is hopelijk opgelost: het bleek dat de rubber afdichtringen van de ruitenwissers aan de buitenkant helemaal gaar waren, daar sijpelde dus best veel water naar binnen. Bij gebrek aan originele ringen even snel ringetjes van een binnenband geknipt en die vast gezet. Ook had ik ruzie met de sproeiers: ik had nieuwe, maar elke keer als ik deze erin klikte knakte een bevestigingspalletje af. Heb er nu een lading kit achter gezet en ze zo op de body gezet. Eens kijken wat dit gaat doen. Als de lekkage echt is opgelost, kan ik ook het nieuwe tapijt en kickpanels installeren. Er moet nog wel een nieuw plaatje hout in de doorloop geplaatst worden, de oude stinkt en past van geen kant. Dan kan daar ook tapijt over.
– De bodem begint vorm te krijgen! Eerst een paar platen piepschuim van 1cm dik op maat gesneden en op de golfplaat gelegd, enkele plaat dik. Daar gaat een houten plaat Berkenmultiplex 6mm overheen, 1.53 bij 1.53 past precies. Wel een klein beetje zagen en aanpassen. Dan boor ik van bovenaf een paar schroeven door het hout & piepschuim de bodem in en werk het daaronder af, zodat de plank lekker vast blijft zitten op de bodem. Over dit geheel wordt een stukje zeil gelijmd. Randjes afwerken met alu profieltjes, et voila! Een mooie bodem ..
– De voorbumper is er af, en is lekker geschuurd met de grove boorkop. Hij droogt nu in de schuur van zijn laagje Anti-Roest, en morgen met de spuitbus mooi wit spuiten. De luxe stootrubbers zijn door de vorige eigenaar besmeurd met witte verf, bedoeld voor de bumper eronder. Dus dat moet nog schoon gemaakt worden, iemand tips waarmee? Daarna kan de bumper er weer op! Nieuwe bouten natuurlijk, de oude waren compleet verrot. Best moeilijk los krijgen. Achterbumper laat ik zitten maar krijgt wel eenzelfde behandeling, maar dan alleen de buitenkant.
– Plank is gehaald als bodem voor de achterkast. Berken 12mm geloof ik. Op maat zagen en eronder hangen, kijken wat ie doet
– Zijpanelen aan de binnenkant weer terug geplaatst, zo wordt het toch echt een mooier gezicht. Ze zijn alleen nog wel een beetje vaal. Is er een manier om de mooie zwarte kleur weer terug te krijgen?
– De rock&roll scharnieren zijn even terug geplaatst om de maat te bekijken, gelijk de kussens er op geplaatst. Wat een mooi gezicht!! De planken die aan de scharnieren zitten maak ik wel opnieuw, deze zien er niet meer uit. Ik denk iets van berken multiplex 14 / 16 mm dik, dat moet genoeg stevigheid bieden. En ook de plank onder het zitkussen, waar je met je hielen tegen kan schoppen ga ik vervangen. 155×35, en met hoekijzers vastzetten op de bodem. Mooie uitsparingen maken voor de beugels van het zitkussen als deze in slaapstand is geklapt, en dan afwerken met een metalen randje.

We gaan door!

Weer iets verder

Tweede laag Antiroest op de bodem. En dan ziet het er zo uit:

cabine01

vloer01

Ik heb gelijk de bijrijdersstoel eruit gehaald, er komen straks nieuwe rubbers onder vloer01de stoelen. Jammer genoeg een klein tegenvallertje, het bevestigingspunt van de bijrijdersstoel is slecht. Er is al eens een plaatje onder gezet, maar hij roest nog door. Ik twijfel om hem gewoon dicht te antiroesten en dan weer op te bouwen, of een nieuw stuk er in te laten zetten. Kijk en oordeel:

stoelvloer02   stoelvloer01

Kussens zijn binnen! Morgen footootje ..

Vooruitgang!

Duurde even voor de nieuwe post, maar we zijn al een stuk verder! Waar te beginnen …

– We hebben boodschappen gedaan bij De Wit in Schijndel met Oma Riny! Koelkast, gootsteen en gasfornuisje, bestek en borden en meuk, gas infra, electra is compleet, water is compleet, etc etc. Wat een boel spullen, de keuken gaat mooi worden ..
– De nieuwe kussens zijn naar de stoffeerder gebracht, we kunnen ze morgen ophalen. We zijn benieuwd!
– De hele bus binnen is leeg. En als ik zeg leeg, dan bedoel ik ook leeg:

Busleeg

Vanmiddag is het gat van de gaskachel rechtsonder in de bodem dicht gelast door Garagebedrijf Duivenvoorde in Noordwijkerhout, heerlijk en netjes afgewerkt. Ik had zelf een stukje bodem meegekregen bij Keverland, dus dat paste prachtig. Daarna de bodem voorbereiden op een nieuwe vloer. We gaan er als het goed is nooit meer onder komen, dus het moet wel netjes worden achtergelaten. Dat betekent dus eerst alle roest afschuren met een borstelboorkop, een voor en na vergelijking:

roestvoor

en

roestna

Daarna de boel netjes afgeveegd en vetvrij gemaakt met Ammoniak *sniff*. En zojuist de boel in de Hammerite Anti-roest gezet. Morgen kunnen we dan verder met de vloer afmaken. Eerst dunne blauwe onderplaten neerleggen, dan een mooi plaatje hout erover, en dan een linoleum zeil erover leggen en vastlijmen. Dat zou wat moeten worden!
– Nieuwe kentekenplaten gehaald! Mooi oud blauw met witte opgelegde letters. De bus is van vóór 1 januari 1976, dus dan mag je weer blauwe platen aanvragen
– Boodschappen gedaan bij BusOK, de hele cockpit voorin gaat gedaan worden: Rubbers onder de stoelen, vloerkleed over de rubbermat voorin, nieuwe kickpanels, etc etc. Dat wordt Sinterklaas als de spullen binnenkomen

En zo kan ik nog wel even doorgaan. We zijn eindelijk echt begonnen!