Keuken zit er in

Hier even een HELE GAVE update van de bus: De keuken zit er in!! Helemaal op maat gemaakt, en volgens alles wat wij specifiek wilden. Ook nog wat extra klus gedaan, aangezien er toch met Hout gewerkt werd.Keuken1Het keukenblokje zelf: rechtsonderin komt de koelkast, bovenop komt de spoelbak. Boven de koelkast twee besteklades. Links een kastje voor potjes en pannnetjes. Hout is netjes gelakt, bovenop meerdere keren zodat het ook tegen water kan.

 

De plank onder de bank: Netjes uitsparingen in gemaakt en op hoogte. Mooi gelakt, zelfde thema als de keuken.

  • Derde foto: van boven in het keukenblokje toen de spoelbak/gasfornuis combi er nog niet in zat. Er is allemaal exttra werk in gegaan om de zekeringkast & transformator van 12V naar 220V in te bouwen. Zit nu echt heel mooi. Links is ook een extra luik gemaakt om er makkelijk bij te kunnen. Twee 220V stekkers, USB aansluitingen, de hele rimbim
  • Vierde foto: Plafond achterin. De kast had een onderkant waar een groot gat in zat, van een grote speaker die er eerst in zat. Nu heeft hij een mooie plank gemaakt, en die er netjes in gezet. Kast is dus weer helemaal dicht, kunnen we daar bagage en spulletjes in doen.

 

Oftewel, allemaal gave dingen!

 

We krijgen binnenkort de factuur. Zal wel iets meer zijn, aangezien hij wat extra dingen heeft gedaan. Maken van een keuken is wel vakwerk hoor maar jongens, wat is het mooi geworden!

 

Bus gaat zondag naar het oosten, weer overwinteren. We mogen er in december, januari en februari niet de openbare weg mee op. Maart volgend jaar gaan we hem weer halen, en maken we de rest af. Gaaf hoor ..

 

Bus is weer thuis!

Hoera, de bus is weer thuis! Na een regenachtige rit afgelopen weekend is de bus eindelijk weer in ons eigen beheer. Accu aansluiten, even doorstarten, en rijden maar. Geweldig!

Nu kijken hoe we de rest gaan doen, Een vader van school is erg goed in hout, zijn hulp gaan we inschakelen voor het keukentje. De huisschilder blijkt ook heel goed te zijn in polyester boten, dus hij kan het dak mooi maken. En er zijn alsnog wat kleine technische dingen die gedaan moeten worden. Kaagkevers of Keverland, even kijken hoe of wat..

Vandaag en gisteren wel lekker gereden! Motor rijdt als een zonnetje, er zit prima power in de bus. Toch fijn om ze alledrie te zien zo, he …

busenco

 

EIndelijk, foto’s!

Kussens zijn gemonteerd! Planken voor de bank ga ik gewoon vervangen. Alleen even verkeerd gezaagd, dus ze komen opnieuw erop:

bank1

Vloer is klaar! Eerst 1cm dikke piepschuim platen neergelegd voor de isolatie:

Vloer2

Daarna een 6mm berkentriplex houten plaat van 1.53 bij 1.53 er over heen gelegd, past precies! En dan zeil passen:

Zeil1

Zeil6

Zeil7

Plaat fixeren met kruiskopjes in de vloer. Gaatjes onderin afdichten met kit, en bovenin vullen met houtplamuur. Dan de rol zeil passend maken. let op de lijnen onder het zeil:

Zeil2

En leg pak vinyl lijm en een roller klaar:

Zeil4

Eerst zeil ene kant oprollen (rechterkant gefixeerd met dubbelzijdig plakband) en lijm met roller opbrengen aan de linkerkant:

Zeil3

En uitrollen met een deegroller naar links. Daarna de rechterkant naar het midden oprollen, lijm aanbrengen en uitrollen met de deegroller. Eindersultaat:

Zeil5

Bumpers zijn er onderwijl vanaf geweest, en geschuurd en gespoten/geverfd er weer op gezet:

Bumper1  bumper2

Alleen nog even wat ruzie met de rubberen stootstrips, de vorige eigenaar heeft ze besmeurd met witte verf. Als ze schoon zijn gaan ze er ook weer op! Reservewiel en beugel zitten er weer op.

Lekkage is opgelost voorin, de rubbers van de ruitenwissers waren gaar. Wat een stukje fietsbinnenband al niet kan doen .. dus het tapijt kan er in! Alleen de doorloop tussen de voorstoelen moet nog gebeuren.

Louvre ramen:

louvre2

Louvre1

louvre3

 

Oh jah, de las onder de voorstoel:

las1

We gaan door …

Met vanalles tegelijk bezig ..

Even snel een tekst update, foto’s omhoog gooien gaat even niet lukken:

– Had ik al gezegd dat de louvre ramen er in zitten?? Met dank aan de tips is het een half uurtje werk per raam. Jongens, wat zit het mooi!! Oude raam er uit gesneden. Dan 6 gaatjes boven en onder, en 2 gaatjes links en rechts boren (onder en boven plm. 20cm van elkaar, links en rechts gewoon een beetje uitmeten), raam er tegenaan zetten en schroeven maar! Ik maakte gebruik van een 4mm boor voor de gaatjes, en 4.2mm x 9.5mm schroeven, die paste het mooist. het raam wordt er zo in getrokken.
– Stukje is gelast onder de passagiersstoel. Zit mooi, en geen last meer!
– Lekkage in voorpaneel is hopelijk opgelost: het bleek dat de rubber afdichtringen van de ruitenwissers aan de buitenkant helemaal gaar waren, daar sijpelde dus best veel water naar binnen. Bij gebrek aan originele ringen even snel ringetjes van een binnenband geknipt en die vast gezet. Ook had ik ruzie met de sproeiers: ik had nieuwe, maar elke keer als ik deze erin klikte knakte een bevestigingspalletje af. Heb er nu een lading kit achter gezet en ze zo op de body gezet. Eens kijken wat dit gaat doen. Als de lekkage echt is opgelost, kan ik ook het nieuwe tapijt en kickpanels installeren. Er moet nog wel een nieuw plaatje hout in de doorloop geplaatst worden, de oude stinkt en past van geen kant. Dan kan daar ook tapijt over.
– De bodem begint vorm te krijgen! Eerst een paar platen piepschuim van 1cm dik op maat gesneden en op de golfplaat gelegd, enkele plaat dik. Daar gaat een houten plaat Berkenmultiplex 6mm overheen, 1.53 bij 1.53 past precies. Wel een klein beetje zagen en aanpassen. Dan boor ik van bovenaf een paar schroeven door het hout & piepschuim de bodem in en werk het daaronder af, zodat de plank lekker vast blijft zitten op de bodem. Over dit geheel wordt een stukje zeil gelijmd. Randjes afwerken met alu profieltjes, et voila! Een mooie bodem ..
– De voorbumper is er af, en is lekker geschuurd met de grove boorkop. Hij droogt nu in de schuur van zijn laagje Anti-Roest, en morgen met de spuitbus mooi wit spuiten. De luxe stootrubbers zijn door de vorige eigenaar besmeurd met witte verf, bedoeld voor de bumper eronder. Dus dat moet nog schoon gemaakt worden, iemand tips waarmee? Daarna kan de bumper er weer op! Nieuwe bouten natuurlijk, de oude waren compleet verrot. Best moeilijk los krijgen. Achterbumper laat ik zitten maar krijgt wel eenzelfde behandeling, maar dan alleen de buitenkant.
– Plank is gehaald als bodem voor de achterkast. Berken 12mm geloof ik. Op maat zagen en eronder hangen, kijken wat ie doet
– Zijpanelen aan de binnenkant weer terug geplaatst, zo wordt het toch echt een mooier gezicht. Ze zijn alleen nog wel een beetje vaal. Is er een manier om de mooie zwarte kleur weer terug te krijgen?
– De rock&roll scharnieren zijn even terug geplaatst om de maat te bekijken, gelijk de kussens er op geplaatst. Wat een mooi gezicht!! De planken die aan de scharnieren zitten maak ik wel opnieuw, deze zien er niet meer uit. Ik denk iets van berken multiplex 14 / 16 mm dik, dat moet genoeg stevigheid bieden. En ook de plank onder het zitkussen, waar je met je hielen tegen kan schoppen ga ik vervangen. 155×35, en met hoekijzers vastzetten op de bodem. Mooie uitsparingen maken voor de beugels van het zitkussen als deze in slaapstand is geklapt, en dan afwerken met een metalen randje.

We gaan door!

Weer iets verder

Tweede laag Antiroest op de bodem. En dan ziet het er zo uit:

cabine01

vloer01

Ik heb gelijk de bijrijdersstoel eruit gehaald, er komen straks nieuwe rubbers onder vloer01de stoelen. Jammer genoeg een klein tegenvallertje, het bevestigingspunt van de bijrijdersstoel is slecht. Er is al eens een plaatje onder gezet, maar hij roest nog door. Ik twijfel om hem gewoon dicht te antiroesten en dan weer op te bouwen, of een nieuw stuk er in te laten zetten. Kijk en oordeel:

stoelvloer02   stoelvloer01

Kussens zijn binnen! Morgen footootje ..

Vooruitgang!

Duurde even voor de nieuwe post, maar we zijn al een stuk verder! Waar te beginnen …

– We hebben boodschappen gedaan bij De Wit in Schijndel met Oma Riny! Koelkast, gootsteen en gasfornuisje, bestek en borden en meuk, gas infra, electra is compleet, water is compleet, etc etc. Wat een boel spullen, de keuken gaat mooi worden ..
– De nieuwe kussens zijn naar de stoffeerder gebracht, we kunnen ze morgen ophalen. We zijn benieuwd!
– De hele bus binnen is leeg. En als ik zeg leeg, dan bedoel ik ook leeg:

Busleeg

Vanmiddag is het gat van de gaskachel rechtsonder in de bodem dicht gelast door Garagebedrijf Duivenvoorde in Noordwijkerhout, heerlijk en netjes afgewerkt. Ik had zelf een stukje bodem meegekregen bij Keverland, dus dat paste prachtig. Daarna de bodem voorbereiden op een nieuwe vloer. We gaan er als het goed is nooit meer onder komen, dus het moet wel netjes worden achtergelaten. Dat betekent dus eerst alle roest afschuren met een borstelboorkop, een voor en na vergelijking:

roestvoor

en

roestna

Daarna de boel netjes afgeveegd en vetvrij gemaakt met Ammoniak *sniff*. En zojuist de boel in de Hammerite Anti-roest gezet. Morgen kunnen we dan verder met de vloer afmaken. Eerst dunne blauwe onderplaten neerleggen, dan een mooi plaatje hout erover, en dan een linoleum zeil erover leggen en vastlijmen. Dat zou wat moeten worden!
– Nieuwe kentekenplaten gehaald! Mooi oud blauw met witte opgelegde letters. De bus is van vóór 1 januari 1976, dus dan mag je weer blauwe platen aanvragen
– Boodschappen gedaan bij BusOK, de hele cockpit voorin gaat gedaan worden: Rubbers onder de stoelen, vloerkleed over de rubbermat voorin, nieuwe kickpanels, etc etc. Dat wordt Sinterklaas als de spullen binnenkomen

En zo kan ik nog wel even doorgaan. We zijn eindelijk echt begonnen!

Techniek I: het ruitensproeiervloeistoftankje

Dat is heel leuk. Daar is iets mee. Alsvolgt:

Als je aleerst wil gaan sproeien, gebeurt er iets leuks. Dan gebeurt er namelijk niks. Je hoort geen motortje gaan. Ga je zoeken, is er geen motortje. Hoe sproeit dat ding dan? Dan maar eens naar het tankje kijken. Daar hangt een slangetje met een ventieltje uit. Maar geen motortje. Dus, wacht .. snel een fietspomp pakken! 10 keer pompen en nog een keer proberen. En, hoera! Er staat druk op! Maar dan komt de volgende zwakke plek tevoorschijn: het slangetje in de stuurkolom. Dat is namelijk hetzelfde slangetje met vloeistof! Wat je dus doet als je wilt gaan sproeien en de hendel naar je toe haalt, is de blokkering uit het slangetje weg en stroomt de druk. Behalve als het slangetje lek is. Dan stroomt alles onder je stuurkolom vandaan 🙂

Dus! Druk bouw je op door het tankje op te pompen met een fietspomp. Maar, als je nu geen zin hebt om altijd een pompje mee te hebben, is de volgende truuk beschikbaar uit de Kever: gebruik de druk van je reservewiel! Als er nu eens een slangetje getrokken wordt vanaf het reservewiel, blijft het tankje onder druk zonder dat je telkens moet pompen. Makkelijk toch?

We doen heus wel wat, hoor ..

Zoals naar de taxateur gaan. Erg handig om de bus goed en op waarde te kunnen verzekeren. We zijn naar Steijn Sports Cars Taxaties geweest, deze meneer taxateur is aangeraden door Keverland. En nu hebben we een waarde en een rapport. Ook hebben we nieuwe gordijnstof! We gaan alles opnieuw maken .. echt helemaal de goede kleur.

Oh, en ook belangrijk: nieuwe kussens! Het schuim wordt nu op maat gemaakt, en we gaan een goede stoffeerder vinden met mooi materiaal, en dan wordt het interieur weer helemaal als nieuw.

Bovendien zijn we al even bezig om een lijstje te maken met onderdelen die we nodig hebben. Ook te zien op /wishlist.

Terug van Keverland!

Hoera, we hebben de Bus vanmiddag weer opgehaald. De jongens van Keverland hebben weer goed hun best gedaan:

– Ruitenwisser motor vervangen
– Benzine vlotter en stabilisator achterin dashboard vervangen, de benzinemeter doet het weer! Ze hebben een klein serviceluikje onder het grote kussen gemaakt, hoeft de motor er toch niet uit. Motor zelf lekt geen benzine
– Rubbers en afdichting benzine vulhals nagekeken, lekt niks. Het lijkt er toch op dat de benzinelucht komt door te veel tanken, even aankijken maar
– Linker kachelslang vastgezet
– Zekeringkast nagekeken, geen storingen meer
– Tellerbak vastgezet
– V-Snaar geknapt, vervangen. . Weer geknapt, en dynamo ook aan gort. Blijkt dat diegene die de nieuwe dynamo er een jaar geleden in heeft gezet, de poelie verkeerd om heeft gemonteerd. De V-snaar liep dus niet in een rechte lijn en heeft de lagers van de dynamo gemold. Dat is dus een nieuwe dynamo en weer een V-snaar. Nu wel voor het eggie, hopelijk ..
– 2x gordels gemaakt op de achterbank. Kunnen we met zijn 4tjes rijden als het moet!
– En nog wat kleine dingen

Hij rijdt weer! Allememaggies, wat gaaf ..

Even terug naar de dokter

Nu we een paar dagen hebben rondgereden, zijn er toch een paar dingen die nog gedaan moeten worden voordat we echt verder kunnen klussen/ De bus gaat morgenavond even terug naar de dokter om die dingen aan te pakken. Het gaat dan bijvoorbeeld om:

– Zekeringkast: Knipperlicht en klokkenverlichting doet het vaak niet. Bij het rommelen aan de hele zekeringkast doet hij het soms wel weer. Draadbreuk bij een voedingsdraad ofzo?
– Ruitenwisser gaan erg, erg langzaam
– Van binnen stinkt hij erg naar benzine. Ik kan even snel geen benzinelek in de motor zelf vinden, Leon vertelde dat het iets met de rubberen ringen van de ontluchtingslang bij de vulpijp zijn ofzo? Blok zou er dan eventueel af moeten om goed bij de tank te komen, heb ik gehoord. Nu is het niet fijn toeven in de cabine door de stank. Misschien gelijk samen doen met de vlotter van de benzinemeter? Die doet het nu niet.
– De benzinefilter onder de tank is pas vervangen. Het lijkt er alleen wel op dat het achterste slangetje niet stevig vast zit. Als hij toch op de brug staat, kunnen jullie daar eens naar kijken?
– De linker warmeluchtslang zit los. Kunnen jullie die vast krijgen? Warmtetape of zoiets is prima.
– Gordels achtering. Kunnen jullie twee (2) 2puntsgordels maken voor op de achterbank? Dan kunnen we veilig met max 4 personen op pad. De bank moet natuurlijk wel nogsteeds neergeklapt kunnen worden.
– Waar is de groene uittrekknop in het dashboard eigenlijk voor?
– De v-snaar lijkt een beetje slap te staan